Tee se itse moottori

Jatkaakseni hieman epämääräisiä, sekä enemmänkin satunnaisia kirjoitteluja, tällä kertaa juttuaiheeni vie niinkin läheiseen historiaan kuin edelliseen kesälomaani.

Nimittäin sattuneista syistä minulle on siunaantunut eräänlaisia projekteja hieman turhanpäiväisen paljonkin, ja yksi niistä on eräs kauppakassiksi ristitty tapaus joka linnoittautui autotallini toiseen pilttuuseen, eikä suostu poistumaan ennenkuin sitä liikuttava tekniikka on asennettu takaisin paikoilleen.

Tai siis näin romantisoiden, asianlaita on enemmänkin se että kapineen työntäminen pilttuuseen lievään ylämäkeen on työläämpi operaaatio kuin luulinkaan.

Kuitenkin kesällä yritin parhaani että kyseisen kapineen moottori tulisi kuntoon kyseisen lomajakson aikana, mutta kuten aina kaikki ei aivan mennyt aivan suunnitelmien mukaisesti.

twingo052

Silti autosta irroitettu epämääräisen näköinen möykky aloitti eräänlaisen uudelleensyntymisen pienen päivityksen kera…

Tässä vaiheessa järkevämpi ihminen sanoo että ”miksi”.

Ja tälle kysymykselle ei valitettavasti ole ainakaan tässä hintaluokassa mitään kauhean järkevää selitystä.

Mikäli kyseessä olisi pikkulohko-chevroletti niin ajatus moottorin läpikäymisestä ei olisi mikään ihmetyksen aihe, mutta 1149 kuutiosenttimetrinen talousihme? Ei välttämättä niin oiva idea.

Onhan tässä oltava joku syy, niitä nyt ainakin tekosyinä löytyy useampina.  Lähinnä se että aikoinaan kun edellisen kerran autooni lisäsi tehoja, niin katsastusviranomainen totesi, että mitä teenkin, niin yrittäisin säilyttää alkuperäistä niin paljon kuin mahdollista.

Toki tämä lausahdus oli niiltä ajoilta kun kyseinen laitos sovelsi lähinnä marxista ajattelumallia että asiakas on aina väärässä, joka lienee nyttemin hieman hellittänyt.

Tämän perusajatuksen siivittämänä moottoriin oli ajatus vaihtaa 16-venttilinen kansi, korvaamaan alkuperäinen 80-luvulta peräisin oleva 8-venttiilitekniikka.

Tämä taas rönsyili hieman vähämmän yllättävästi muutakin puuhaa kuin pelkästään sylinterikannen vaihto, ja moottorin enemmän tai vähemmän täydellinen läpikäymisen poisjättö tuntui jo hieman röyhkeältä ajatukselta.

twingo053

Ja tietenkin täytyy myöntää että ruosteisen moottorilohkon esittely uudelleenmaalatussa ja puhdistetussa konetilassa ei niinkään houkuttanut.

Jokatapauksessa homma eteni juuri niin kuin luulisi, sylinterikannet irti kummastakin moottorista, ja heti ensimmäinen erotus tuli vastaan, eli männät. D7F (8-valve), ja D4F (16-valve) kuten nämä tuttavallisesti renu-slangissa tunnetaan eroavat mäntiensä osalta eniten.

 

8-venttiilisen männät:

twingo027

16-venttiilisen mäntä:
twingo034

Ja mikäli kysymys tulee että onko tuolla nyt niin suuri väli, huomionottaen että 16-venttiilisen männissä on syvemmät kolot pakoventtiilien kohdalla, tämä lienee vihjeenä, että mikäli näitä ei vaihda kannenvaihdon yhteydessä, niin ensikäynnistys voi olla myös viimeinen.

Männissä on myös toinenkin pieni erotus, nimittäin männänrenkaat. Lohkon kaikki muut osat, kuten tiivisteet, ja muut laakerit ovat vaihtokelpoisia moottoreiden kesken, mutta kas kummaa männänrenkaissa onkin yhden renkaan osalta millin erotus.

Tämä taas aiheutti sen, että piti puolasta tilata ja odottaa uusien renkaiden saapumista puolasta kun valmiiksi tilaamani, ja helpommin saamani 8-venttiilisen versiot eivät käyneet. Itse moottorin lohko tuli hierottua irtoruosteista, fosforihapotettua ja uudelleenmaalattua aiheeseen sopivalla purkkimaalilla.

twingo040

Ja männät painittua uusine renkaineen sekä kiertokankien laakerineen paikoilleen.

twingo038 Pientä yksityiskohtien esittelyä, mutta myös öljypohjan pultit saivat pientä rakkautta osakseen: twingo036

Korvaavan sylinterikannen osalta olikin ehkä eniten jumppaa, kun tämä ”Romanian Kosvortti” onkin keksinyt ratkaisuja ongelmiin joita ei pitäisi edes olla olemassa.

twingo008

Kun useimmiten puhutaan 16-venttiilisistä kansista, niin pääsääntöisesti aina ne ovat toteutettu kahdella nokka-akselilla, erinäisin perustein, lähinnä vaikka se että sytytystulppa pitäisi saada keskelle sylintereitä.

D4F moottori on toteutettu yhdellä nokka-akselilla, ja sen seurauksena tämän seikan ympärille on täytynyt tehdä erinäisiä ratkaisuja, näkyvimpänä sytytstulppien putket, Niitten humoristisen pieni koko, ja niiden ympärille kietoontuvat imupuolen keinuvivut.

Periaatteessa kannelle ei olisi tarvinnut tehdä mitään, se toimi… ainakin periaatteessa, mutta tässäkin piti sitten lähteä toteuttamaan itseeän, ja harjoittelemaan tulevia asioita tällä arvottomalla tapauksella.

Venttiilit tuli irroitettua ja puhdistettua, sekä läpättyä hiomatahnalla, kun kävi ilmi että venttiilit olivatkin syöpyneet hieman lautasistaan. Jopa siinä määrin että uusiakin teki mieli mutta talous ei antanut periksi tässä suhteessa.

twingo024

Kuitenkin humoristisen pienet tapaukset vaati erityistyökalujen luomisen niitten irroittamiseen, sekä itse venttiilien läppäys-hiontaan, kun valmiit työkalut olivat yksinkertaisesti liian isoja.

Itse kansi taas sai osakseen hieman enemmänkin viilausta..

twingo011 twingo018

Pako sekä imuaukot tuli käytyä viilakärjellä lävitse, ja tässä vaiheessa voinen sanoa että en tiennyt mitä tein, ja voi jopa olla että imupuolta tuli jopa huononnettua siloittamalla sitä.

Mutta jos joku asiasta kysyy, niin voinhan aina perustella, että tuli vain karstat puhdistettua pois kanavista…

twingo016

Mutta myös tällä kertaa se mitä purettiin, myös kasattiin, ja kansi nippuuntui takaisin vain muutamalla ruhjotulla rystysellä..

twingo032

twingo030

Kun kerran viilakärjet oli dremeliin hankittu, niin myös pakosarjalle annettiin hieman vähemmän hellää otetta, ja suurimmat valupurseet ja jäysteet poistettin, ja kapine fosforihapotettiin myös pintakäsittelyä varten.

twingo045

Pakosarja sai päälleen keraamisen pinnoitteen, joka tuli sitten levitettyä kaikkien sääntöjen vastaisesti, mutta tämähän ei nyt ole mikään kilpa-auto, joten jos pakosarja pysyisi edes sen aikaa nättinä ennenkuin se piiloutuu autoon niin kaikki on hyvin.

twingo046

Eniten pakosarjaa tuli kuitenkin viilattua sisäpuolelta, ja vertailukohteena vasemassa alakulmassa on mistä lähdettiin liikkeelle:

twingo047

Jälleen ei ole mitään tietoa että onko mitään apuja, tai että aiheuttaako koko kapineen halkaisun, mutta eipähän korkealta tästä pudota vaikkei mitään etuja olisikaan tai suurempi röpötys alkaisi halkeaman johdosta.

Kun kaikki erilliset osat olivatkin valmiina niin oli aika sitten ruuvata ne yhteen, ja kokonaisuus ainakin päälisin puolin näytti lupaavalta…

twingo042

twingo041

twingo043 twingo051

Kaikkein huvittavin piirre tämän koneen kasaamisessa lienee osienhankinnan laaja kirjo hankintamaiden osalta:

  • Kannentiiviste sekä pakosarjantiiviste ranskasta
  • Sylinterinkannen tiivistesarja englannista
  • Kiertokangenlaakerit latviasta (olisi saanut myös 500m päästäkin…)
  • Männänrenkaat puolasta
  • Kannenpultit sekä jakohihnasarja suomesta

Tämä möykky piti asentaa loman päätteeksi paikoilleen, tai viimeistään syksynä, mutta tämä osio veikin enemmän aikaa kuin luulin ja edellytyksen moottorin asentamiselle ei täyttynyt.. joskin harmittavan lähelle jäi.

Mutta katsotaan mitä sitten kevät tuo tullessaan.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s